2 min leestijd
Door

Handgemaakte producten verkopen: zo pakt Evi dit aan

Evi Nelissen verkoopt via haar bedrijf Yatzil haar handgemaakte creaties van Biothane, leer en paracord en is sinds 2022 ook Paracord.eu-ambassadeur. In deze blog vertelt ze hoe het oprichten van haar creatieve bedrijf in zijn werk ging.

Evi Nelissen van YatzilEerste paracordcreaties

In 2018 kwam onze hond Qyra in ons gezin. We deden alles samen, van de dagelijkse wandelingen tot samen naar de hondenschool gaan. Toen dacht ik op een gegeven moment: ik knutsel altijd al graag, ik kan ook best zelf een hondenlijn maken.

Zo gedacht, zo gedaan. De eerste lijnen maakte ik van PPM met behulp van selmanaalden. Daarna probeerde ik ook paracord uit. Ik kocht wat kleurtjes, probeerde wat patronen en volgde workshops bij Helmy Stolwijk. Al snel had ik een arsenaal aan halsbanden en lijnen die ik uitdeelde aan familie, vrienden en kennissen.

Een bedrijf beginnen

Ik dacht altijd dat ik qua regelgeving in België geen eigen bedrijf kon beginnen in combinatie met mijn gezinssituatie, waarin ik voor mijn zoon zorg. Voor mij zou het altijd dus gewoon een hobby blijven.

Totdat ik op een gegeven moment een tip kreeg dat het wettelijk wel mogelijk was om een bijberoep te starten én tegelijkertijd voor mijn zoon te kunnen blijven zorgen.

Eerste stappen

En daar zit je dan. Je hebt eindelijk een wettelijke "go", maar wat dan? 

Je moet onder andere een bedrijfsnaam bedenken. De naam voor mijn bedrijf moest speciaal zijn, met betekenis, een link met mijn leven. Ik koos voor "Yatzil", dat betekent 'hetgeen je liefhebt' of 'je geliefde'.

Logo Yatzil

Het was me snel duidelijk dat ik echt unieke creaties wilde maken, juweeltjes. Daarom was de keuze voor de baseline niet heel moeilijk: dé juwelier voor je huisdier. Je hebt natuurlijk ook een logo nodig, ik heb ervoor gekozen deze zelf te maken.

Vragen die je moet beantwoorden

Het papierwerk in orde brengen is niet zo moeilijk. Maar er zijn heel veel vragen waar je een antwoord op moet gaan zoeken.

Wie is je doelgroep? Welke uitstraling wil je dat je bedrijf heeft? Wat wil je wel en wat wil je niet verkopen? Waar wil je de producten gaan verkopen en hoeveel wil je dan gaan verkopen? Hoeveel tijd wil je in je bedrijf steken?

Je eigen niche vinden

Voor mij was het belangrijk dat Yatzil echt een hobby zou blijven. Ik zou maar 1 weekenddag besteden aan het maken van bestellingen. Het knopen van paracord producten is echter heel tijdrovend, waardoor je in één dag niet veel bestellingen kunt afkrijgen.

Het viel me op dat er in mijn omgeving nog meer mensen waren die de paracordwereld hadden ontdekt. Zelf had ik ondertussen de voordelen van Biothane leren kennen en eerlijk gezegd wilde ik zelf alleen nog maar biothane producten voor mijn honden. Dit speelde allemaal mee in de beslissing om te focussen op het werken met biothane.

Handgemaakte biothane producten uitgestald op een tafel

Goed. Ik had een naam en logo, wist welke materialen ik ging gebruiken en ook leveranciers had ik al. Het aanbod op de markt is groot, maar ik heb er voor gekozen om altijd materialen aan te schaffen waarvan ik de technische gegevens kan achterhalen. Ik wil mijn (potentiële) klanten altijd onderbouwd advies kunnen geven.

Financiële beslissingen

Dan komen er weer andere, meer specifieke vragen. Welke kleuren wil je voeren? Welke maten bied je aan? Hoeveel voorraad leg je aan? Ikzelf ben klein begonnen en ik had me voorgenomen op de lange termijn geen eigen middelen in Yatzil te steken.

Ik had een klein startkapitaal op een rekening gezet om materialen voor de eerste bestellingen aan te kunnen schaffen. Daarna zou ik alleen met het verdiende geld materialen inkopen.

Dit is mogelijk omdat ik mezelf geen loon uitkeer. Ik heb een vaste baan waarvan ik kan leven. Yatzil is een hobby en hierin kan ik mij creatief uitleven. Met wat ik verdien koop ik nieuwe materialen, investeer ik en leer ik.

Bekendheid creëren

Social media pagina's van Yatzil op Instagram en FacebookEen andere beslissing die je moet nemen is de manier waarop je je producten wilt verkopen. Een fysieke winkel was voor mij geen optie, ik heb ruimte noch tijd om een winkel te openen.

In de corona-periode ben ik mee op de 'social media kar' gesprongen. Ik maakt een facebook- en instagrampagina en vroeg mijn vrienden om deze pagina's te liken. Van elk product dat ik verkocht maakte ik foto's die ik online zette. En wonder boven wonder, de pagina's begonnen een leven te leiden en werden geliked en gedeeld.

Dit is een mooie manier om gratis bekendheid te creëren. Je kunt ook betaalde advertenties plaatsen, maar ik doe dat niet. Als je heel actief bent op social media, de juiste foto's plaatst en de juiste tags gebruikt, kan je bereik erg groeien.

Social media en eigen website

Ik besef me goed dat ik meer uit social media zou kunnen halen. Maar ik heb hier zelf gewoon te weinig tijd voor. 

Ik probeer wel elke dag een post te plannen. Ja, plannen! Wanneer mijn post online komt, sta ik meestal te koken. Maar er bestaan dus allerlei tools zoals Hootsuite en Facebook Business Planner om je posts vooraf te plannen voor de momenten waarop jij ze wilt publiceren.

Naast de social media pagina's heb ik ook een webshop. Omdat ik graficus ben van hoofdberoep, heb ik deze zelf kunnen bouwen. Ik krijg via deze site ook heel wat bestellingen binnen.

Ik denk niet dat ik puur voor het creëren van bekendheid een site zou hebben gemaakt als ik het niet zelf had kunnen bouwen. Je kunt dan beter je social media kanalen verder uitbouwen voor meer bereik. Het is natuurlijk wel handig als overzichtelijke plaats van alle producten en zakelijke informatie.

Winst en doorontwikkelen

Materialen en hulpmiddelen op een tafel om een leren halsband te makenHet bedrijf bestaat, je hebt een voorraad, de klanten weten je te vinden - dat is wat je wilt bereiken. Maar de minder leuke kant van bedrijfsvoering moet je ook doen: de boekhouding, belastingaangifte, facturatie.

Ik zeg altijd dat het voor mij niet om winst gaat. Maar eigenlijk is dat niet helemaal waar. Want met wat ik verdien, wil ik Yatzil laten groeien, betere producten maken, nieuwe materialen leren kennen en nieuwe dingen uitproberen. En al deze dingen kosten geld.

Voor mij is creatief zijn meer dan alleen een halsband of lijn maken. Ik wil graag nieuwe dingen uitproberen, materialen testen en nieuwe designs maken. Sommige probeersels lukken, andere mislukken. En wanneer het mislukt, is het geld dat je daarin gestoken hebt ook weg. Om dat te kunnen doen, heb ik dus wel degelijk genoeg inkomsten nodig.

Dankzij Yatzil ben ik in september gestart met een cursus leerbewerking. Het bedrijf betaalt mijn opleiding dus. Ook de aankopen van het leer en de materialen voor deze cursus worden door Yatzil betaalt. Voor mij is winst dus niet belangrijk om er rijker van te worden, maar wel als investering in het bedrijf zelf.

Mocht ik geen vast inkomen hebben, dan zou ik het bedrijf waarschijnlijk heel anders leiden. Dan zou het mijn beroep zijn dat ik dan met hart en ziel zou doen, maar dan is het geen hobby meer.

 

"Bepaal zelf hoe ver je wilt gaan. Maak afspraken met jezelf en respecteer ze."

 

Mijn tip aan iedereen is: bepaal zelf je grenzen, hoe ver je wilt gaan. Maak afspraken met jezelf en respecteer ze. Zodat het creëren ook echt genieten blijft.

Evi tijdens een workshop over leerbewerken

Deze post delen

Meer posts van Gastblog

Meer posts van Tips & Tricks

Terug naar overzicht